Korporátní mluva

Nauč se ten správný slang aneb jak se dorozumět s kolegy v korporátu

Pohovor jsi zvládl na jedničku a teď máš na sobě dobře padnoucí oblek a míříš si to ke svému novému stolku šedou džunglí. Cítíš se jako král, protože máš na sobě své oblíbené barevné ponožky, které dokonale doplňují tvůj outfit a září na celý openspace. Věříš si a víš, že své nové kolegy okouzlíš! Jenže pak na tebe při konverzaci u kávovaru vychrlí spoustu divných slov, která jsi ještě nikdy neslyšel. Vítej v korporátním světě, kde se zkrátka mluví jinak! Pojď se mnou rozšifrovat korporátní slang, ať máš s kolegy v ofisu ten správný engejdžment!

Co je to vlastně slang?

Než se pustíme do prezentace nejčastějších výrazů, které při práci v korporátu rozhodně zaslechneš, musíme si vyjasnit základní pojmy. Je mi totiž jasné, že ne každý dával na hodinách češtiny pozor. Slang je tedy neformální jazyk, který je charakteristický pro určitou zájmovou skupinu nebo profesi. Ostatní lidé mu rozumí jen pramálo. Proto tě určitě nepřekvapí, že svůj specifický jazyk mají například kriminálníci, vojáci, policisté a námořníci. Slang se ovšem objevuje i na prknech, co znamenají svět nebo na koleji. No a také v kanceláři! Pokud se ocitneš v korporátu, angličtina bude pro tebe základ. Z té je totiž většina slangových výrazů odvozena.

Koho můžeš potkat v korporátu?

Korporát je obrovská firma, takže se v ní setkáš se spoustou pracovních pozic a oddělení, o jejichž náplni práce si leckdy není jistý ani ten sám člověk, který práci vykonává. Pro začátek mám tedy pro tebe malý přehled těch, se kterými se určitě během své kariéry setkáš, ne-li si je sám vyzkoušíš na vlastní kůži.

EJČ ÁR (HR) – Lidské zdroje. Jediné oddělení, které bere práci snad ještě ležérněji než marketing. Přesto ti právě v ejč ár nikdy nezvednou telefon ani neodpoví hned na e-mail. Obvykle jsou totiž byzy někde v solárku či u kadeřníka.

MARKETING – Skupina halasících lidiček, kteří jsou ambiciózní, ale nechtělo se jim studovat obtížnou školu.

SEJLS – Prodejní oddělení. Někdy nazývané marketing bez diplomu. Sejls je útočištěm lidí, kteří o produktu nevědí lautr nic, ale spoléhají na to, že to nějak okecají.

TECHNOLODŽI / AJTÝ – Oddělení IS/IT. Spolu s financemi jediné oddělení, jehož členové opravdu studovali. Odhaduje se, že až čtyři pětiny seznamovacích inzerátů a dvě třetiny diskusí na netu tvoří členové IS/IT, což vysvětluje i chronicky nízkou produktivitu tohoto oddělení.

PABLIK RÍLEJŠNS (PR) - Parta usměvavých lhářů, která tráví dopoledne čtením novin a odpoledne proplácením paragonů za včerejší mecheche s novináři.

HEDHANTR – lovec lebek; člověk, který žije z úspěchu jiných. Záludnější a lépe placená obdoba kanibalů z tichomořských ostrovů, kam ostatně úspěšní hedhantři často létají na dovolenou.

EGZEKUTIV ASISTENT – Tzv. holka pro jednoho.

PÍEJ (PA) – osobní sekretářka. Také jinak holka pro jednoho.

OFIS MENEŽR – sekretářka, holka pro všechno.

MIDI MENEŽMENT – střední menažerie. Lidé, kteří mají tak vysoké splátky na hypotéku, že pro svou kariéru musí udělat cokoli – bez ohledu na páteř a centrální nervovou soustavu.

REP – Pěšák marketingu, ve staročeštině prodavač. Zatímco rep by skoro vždycky zvládl práci svých šéfů, jeho šéfové by nasazení v terénu nepřežili.

KONZULTANT – člověk, který v kariéře dospěl do bodu, kdy už má tolik známých, že nemusí pracovat a stačí mu jen plkat v podnicích svých přátel. Největší přínos konzultantů spočívá v tom, že lidé ve firmě se proti společnému nepříteli spojí, a v podniku tak opět zavládne lepší atmosféra.

SÍÍOU (CEO) – generální ředitel. Člověk, který je buď naprosto geniální, nebo měl v životě pekelnou kliku.

Vzhledem k neschopnosti většiny sííou pochopit ovládání faxu neřkuli komplexnějších systémů, bývá druhá možnost pravděpodobnější.

 

Bez kterých slov se rozhodně neobejdeš

OFIS – Klimatizované místo, kde se uskutečňuje vork. Také jinak kancelář.

OPENSPACE (openspejs) – obrovská kancelář, ve které pracuje mnoho lidí společně.

JEŘÁBNÍK – Šéf, který má vlastní prosklenou kancelář vedle openspacu. Pokud rád v práci prokrastinuješ pak si dej velký pozor. Jeřábník totiž vidí vše!

HOUM OFIS – Vork uskutečňovaný z domova, avšak obvykle trvá kratší dobu.

DEADLINE (dedlajn) – Nejzazší termín, kdy musí něco být hotové.

BRAINSTORMING (brejnstormink) – Vymýšlení nápadů. Je to skvělý způsob, jak zabít čas.

ASAPÁK – Člověk, který chce všechno hned. Tento výraz pochází z anglické zkratky ASAP. (As soon as possible)

AJŤÁK – Člověk, který je expert na informační technologie. Když ti nefunguje počítač, je to přesně ten, kdo ti pomůže. Nezapomeň však počítač nejprve vypnout a zapnout.

HÁTÉEMELKA – Programování v jazyce HTML.

SOCKY – Sociální sítě.

BENEFIT – Výhoda.

Tyto výrazy nejsou nijak náročné na zapamatování a vlastně ani na pochopení – obvykle jim porozumí i lidé, kteří se v korporátu nevyskytují. V běžné kancelářské mluvě se vyskytují prakticky denně. Pak jsou tady ale taková slova, která tak trošku klamou tělem. A na ty se podíváme teď.

Slovníček výrazů profesionálního zaměstnance v korporátu

EM BÍ EJ (MBA) – Ceněná listina s razítkem prestižní americké univerzity, kterou získáme např. víkendovým dojížděním do Čelákovic nebo do Legerovy ulice v Praze. Listina propůjčuje svému nositeli nadpřirozené schopnosti, zejména bezprecedentní kluzkosta umění pronikat zezadu do trávicích traktů nejvyššího managementu.

TÝM – Když jedinec nezasažený korporátem zaslechne toto slovo, představí si skupinu lidí, která se společnými silami snaží dosáhnout nějakého cíle. V kancelářské realitě se ale jedná o sadu dynamických floutků, kteří neustále přemýšlejí, jak svou práci dynamicky delegovat na jiné „týmmembry“.

VORK – Ač by se ti mohlo zdát, že tento výraz je počeštěný název pro práci, opak je pravdou. Jedná se totiž o celodenní surfování po vepu, nárazově přerušované mítinky, vytváření prezošek a postávání v kuchyňce. Kdo má dobrý vork, ten není lůzr. Při své práci se totiž příliš nenadře.

VEP – Souhrnný název pro idnes.cz, lidovky.cz a blesk.cz – místa, kde člověk s dobrým vorkem tráví v průměru 2-3- hodiny, aby si odpočinul od své náročné práce. Vedlejším efektem vepu je bystření smyslů – nutí totiž k bleskovému překlikávání v okamžiku, kdy se na obzoru znenadání objeví šéf.

MÍTINK – Porada. Kus vorku bez surfování, často spojený s posloucháním cizích prezošek, a především kreslením kytiček, autíček a obličejíků do poznámkového bloku.

OFSAJT – Výjezdní zasedání. Pro mladé a úspěšné je ofsajt tím, čím byl pro pionýry Artěk. Přes den se ručkuje přes potok (neboj, tým tě podrží!), večer je ideologie a družba s tou kočkou z reklamního.

LANČ – Kůl oběd na nějakém in místě. Když není čas na lanč, objedná se něco z picošky nebo aspoň čískejk.

PREZOŠKA – Budovatelské nadšení a smělá sci-fi převedená do podoby slajdů. V mnoha firmách jediný způsob, jak něco odkomunikovat šéfům.

PROUDŽEKT – Chaotický sled prezošek a mítinků, který může skončit lončem nějakého proma.

BYZY – Vytížený. Člověk v ofisu si neustále stěžuje, že je totálně byzy. Na druhou stranu, kdyby nebyl byzy, tak by z něj byl lúzr, což je ještě horší. Vzniká tak začarovaný kruh, který ukončí až milosrdný infarkt kolem roku 2050.

ATRAKTIVNÍ PEKYČ – Oblíbené slovní spojení lidí z HR, kteří se jeho nadužíváním v náborových inzerátech snaží zastřít skutečnost, že nedostanete zrovna moc keš. Jedná se totiž o balíček výhod k platu, dříve známý jako benefity. V praxi má pekyč nejčastěji podobu stravenek Gastrotour.

BENEFIT – Prakticky vše, co si firma na své zákazníky vymyslí, marketingové oddělení umně odprezentuje jako „benefit“. Například „Jako benefit k vašemu účtu vám budeme posílat čtvrtletní výpisy za pouhých 30 Kč!“ (dříve ale byly zdarma.)

OFR – Cokoli, na co se dá narazit cenovka.

DEDLAJN – Tento výraz jsme již probrali dříve, ale tentokrát se na něj podíváme realisticky. V korporátu totiž dedlajn znamená okamžik, kdy se na projektu začíná OPRAVDU pracovat.

KEŠ – Prachy. Jediná, a tedy i nejušlechtilejší pohnutka k práci. Keš se o víkendech směňuje ve vybraných podnicích za elegantní svetříky a elektronické hračky, čímž vzniká už kolem 25. dne v měsíci silná motivace zůstat u firmy a pracovat dál.

KOSTY – Náklady. Katování kostů je první rozhodnutí, ke kterému ve své genialitě dospěje každý nový sííou. V dalších letech se kosty zase nenápadně šplhají nahoru, ale o tom se nemluví, dokud nepřijde jiný sííou, který je bude katovat.

BADŽET – Rozpočet. Musí to být ta nejmenší věc na světě, protože ať už přijdete s jakýmkoli nápadem, do badžetu se nikdy nic nevejde.

ČENL – Prodejní kanál. Název vznikl z toho, že v čenlu se vždycky utopí spousta peněz na konference a další zbytečnosti, ale výsledky nějak nikdy nejsou vidět.

DAJREKT MEIL – Potištěný papír, který se vkládá do obálky s komerční nabídkou, aby byla těžší a lépe letěla do koše.

SPAM – nevyžádaná pošta, nejčastěji od lidí, kteří si myslí, že na velikosti záleží. Nejvýznamnější položka firemní korespondence vůbec. Pokud naše společnost sama rozesílá spam, neříká se mu spam, ale e-mailový ňůslejtr.

DŽANK – Produkt příšerné kvality, který dovážíme z jihovýchodní Asie a který ani Při nejlepší vůli nemůžeme označit za prémiový.

PRÉMIOVÝ PRODUKT – Výrobek, který je tak nesmyslně předražený, že si to uvědomuje i sama firma, která ho nabízí.

IMIČ – Nejdůležitější majetek každého člověka v ofisu. Imič je třeba pěstovat tím, že chodíš v cool botách, hodně mluvíš o sobotním golfu v Mariánkách, a když voláš mamince, jestli už ti vyprala prádlo, jdeš raději na chodbu.

KŮL – Univerzální pozitivní výraz. univerzální pozitivní výraz. Kůl člověk se pozná podle toho, že má kůl džíny, pořádá kůl akce a vůbec vede kůl život. Pokud ti je již nad 30, tak kůl budeš maximálně tak v plotě.

PROMO, PROMOUŠN – Připevnění nápisu „SLEVA“ na ofr. Dříve se často jednalo o skutečné akční nabídky, časem se však ukázalo, že to není potřeba. Letní promo může například plynule přejít do krismesového proma, aniž by se třeba jen změnila cenovka.

BEKTUSKŮL – Zpět do školy. Velký marketingový svátek, skoro tak milovaný jako krismes. Během bektuskůlu se dá prodat i ten nejhorší džank. Stačí jen pokreslit příšerami z Pokémonu

KRISMES – Hlavní roční období v marketingu. Začíná v září, ideálně hned po velkém svátku bektuskůl.

Během krismesu se lončuje spousta ofrů a promo stíhá promo. V marketingu jsou v tomto období tak byzy, že kolikrát nestíhají ani pořádný lanč.

LŮZR – Člověk, který není jako ty a tvoji kůl kamarádi. Častým znakem je, že ještě nejedl v Hergetově cihelně, byl málo v Thajsku a vůbec tak nějak zaostává.

KONZJŮMŘI – Banda lůzrů, kterým chce FIRMA vnutit ofry.

SÍÁREM (CRM) – Sofistikovaný systém boje se zákazníky, aby neměli sílu volat na drahé infolinky

SAP – Ultimativní test kvality vaší firmy. Podnik, který přežil zavádění SAPu, přežije už naprosto všechno.

SOLJŮŠN – Řešení. Kůl slovo pro ofr, zejména v IT průmyslu. Prodávat zboží nebo nabízet služby už není in, teď je třeba poskytnout komplexní soljůšn. Třeba minerálka je komplexní soljúšn žízně a tak podobně.

STRETÝDŽI – Několik vznosných slajdů s mohutnou vizí na léta dopředu. Stretýdži obvykle vydrží šest měsíců, pak velký vizionář nenápadně změní názor, ale na to se nevyplácí upozorňovat. Stretýdži má pro firmu ten přínos, že její vytváření zabaví šéfy, kteří by jinak mohli natropit větší škody.

LONČOVAT – Spustit nějaký proudžekt, promo nebo produkt. Třeba když starou známou sušenku napatláme z jedné strany marmoškou, můžeme říct, že jsme právě lončli nový produkt Happy Active Kid With Fruits. Měsíc po lonči se napíše prezoška, která dokáže, že lonč byl úspěch.

RELEVANTNÍ – Kůl slovo do prezošek. Je to totiž zajímavější výraz pro „dobrý“. Nabídka naší firmy je vždy relevantní.

VIZIBILITA – Viditelnost. Vizibilita ti zajistí pochvalu od nadřízeného za skvělý vork na proudžektu.

ODKOMUNIKOVAT – Říct.

KERÍR MENEŽMENT – Jistota, že pokud z firmy neodejdete, budete až do šedesáti dřepět na stejné židli a plat se vám bude zvyšovat o 0,25 procenta ročně...

 

Tak co, myslíš, že máš na to, aby se korporátní slang stal i tvým téměř mateřským jazykem?